Pazarlamada Gamification Perspektifi - Pazarlama İletişimi Profesyonelleri
Köşe Yazıları

Pazarlamada Gamification Perspektifi

Gamification, son birkaç yılda gelişen ve çokta yeni olmayan, pazarlamayı etkisi altına almaya aday bir kavram olarak önümüze çıkıyor.

Türkçe olarak oyunlaştırma olarak tanımlayabileceğimiz bu yöntem aslında eğitim-öğretimden tutun fiziksel egzersiz gibi birçok alanda kullanılıyor. Bu yöntemle insanların problem çözmeleri ve motivasyon kazanmaları, süreçlerin içine oyun mekanikleri eklenerek sağlanıyor. Peki bu mekanikler insanları nasıl kendine çekiyor? Foursquare ilk çıktığı zaman her check-in’e belli skalalara göre puan veriyordu ve o platformda arkadaşlarınızla yarışıyordunuz. En çok gezen ve check-in yapan listede üst sıralara çıkıyor ve arkadaşlarını geçiyordu. Bu, insanların rekabet ve statü kazanma arzusuna dokunan bir yapıydı. Swarm’a dönüştükten sonra bu yapı kalkmıştı. Fakat birkaç ay önce bu yapı Swarm’a tekrardan geldi. Galiba hata yaptıklarını anladılar. Bu arzulara, kendini ifade etme ve başarı kazanmayı da ekleyebiliriz. Bu arzuları oyunlarda yakaladığımız başarılar ile listelerde üst sıralara çıktığımızda harekete geçiriyoruz ve sonrasında yaşadığımız tatmin olma duygusu bizi oyunu daha çok oynamaya motive ediyor. Tabi bu başarılar pek zorlanmadan alındığında oyundan sıkılabilyoruz.

Oyunlaştırma için kullanıcılara belli görevler verilir ve kullanıcı bu görevleri tamamlaması karşılığında puan veya rozet benzeri ödüller kazanır. Aynı Swarm rozetlerinde olduğu gibi. 2013 yılında Forbes Global 2000 şirketlerinde düzenlenen bir ankete göre bu şirketlerin %70’i oyunlaştırmayı pazarlama aktivitelerinde kullanmayı amaçlıyordu. 2010 yılında Starbucks Foursquare aracılığı ile oyunlaştırmayı bir kampanyaya dönüştürdü. Kampanya dahilinde Starbucks’ın mağazalarına özel olarak Foursquare rozetleri tasarlandı ve check-in yapan kullanıcılara verildi. O noktada sıklıkla check-in yapan kullanıcılara indirimli alışveriş imkanı sunuldu.

Sektörü ne olursa olsun artık şirketler, günümüzden itibaren gelecekteki müşteri kitlesinin oyunlarla birlikte büyümüş olması ve yetişkin hayatında bile bu oyunlardan vazgeçememesi durumunu iyi okuyup buna göre kendi stratejilerini belirlemeli ve planlarını ona göre yapmalıdır.

Click to comment

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

To Top
X